The Most Hensem & Beautiful Friends :)

Friday, October 22, 2010

Dikritik! Mengkritik? Mana Best?

                                             بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

Cuti2 sabtu..tapi kenapa tdy mcm tak cuti jer..aiyakkkkkkkkk..study week plez dtg ler cepat2..biler ler nak dapat kelapangan dalam hidup nie..hehhe..tapi klu mak senah baca mesti dier akan cakap: eleh ko 2 cik hani student jer kot..bukan CEO company minyak ker..guru besaq ker..tauke kilang ker..busy aper..balik kelas tido..pas2 bgn2 lapaq..lepas lapaq cari makanan..!haaaaaaa i2 adalah kemungkinan yang mak cik senah akan cakap..saya dah terer nak agak apa dier nak kate..lalalalala..Biarlah..yang penting kita tau apa yang kita buat ok..xkacau orang..




don't judge me Quote Pictures, Images and Photos
hrmmmmmmmm..boleh ker buat xtau dekat orang yang asyik nak kritik kita..depend on situation sebenarnyakn..nak kritik xsalah..tapi kita pun kena be cool klu kena kritik..boleh?susah nak buat..tambah2 biler dah lamer asyik kena kritik ..satu masa bile ade can nk kritik orang 2..kita  terus meletup..terus jer nak debush orang 2 kan..kan..


Computer Hitting Smiley Smiley Animated Animation Gif Pictures, Images and PhotosBenda yang sama pun pernah terjadi dekat saya..biler kita asyik kena dikritik oleh orang yang kt rasa xsepatutnya dia kata mcm 2 psl dier xbuat pun kerja 2..dan dia asyik bercakap2 xbuat kerja..dan memang menyemakkan keadaan serta merumitkan lagi kerja tersebut(aiitetiba rasa nk nyanyi lagu bunkface!).,,kritik2..kritik..dan terus kritik..saya jd bengkek..hilang sabar jap..hrmm.saya manusia biase..lama2 meletup jgk..terus saya kate
MAKCIK SENAH(bkn nama sebenar)..sila blah sekarang!..korang ada sini pun menyemak jer..dari tadi xtolong aq pun..tolong ler bagi idea ker..bukan duk sana gelak2..buat lawak yang aq rase nk debush korang jer...
hrmm..saya akui..time 2 bahasa saya kasar..mintak maaf.......tapi biler benda 2 dah jd..dan saya dapat luahkan aper saya nak cakap selama nie dekat diorang..serius saya sangat lega..tp...rupernya2 mereka xbleh dikritik..lepas kejadian 2..kami dah xboleh nak kawan mcm dulu..xperla..saya akui saya salah..banyak sangt prob time 2..tp boleh tak saya difahami...sekejap pun xper...tolonglah.......saya dah lama bersabar dengan korang..tapi time 2 sangat harap korang boleh fahami saya..tp nampaknya xboleh.xper la....tq kak ita ade dengan saya time 2..sakitnya Allah jer tau..

Sakitkan kena kritik..kritikan yang xmembina ler..yang membina ok jer..semua orang pun suka..hehehe..hrmmm..tapi ader betul ker istilah kritikan membina 2?enthlah..klu yang membina 2.bukan motivasi ker?nasihat?haaaaaaaa bagaimana plak?..bagi saya semua kritikan 2 sama jer...depend ler..negatif ker saya..xper saya malas dah nak positif dalam hal kritik2 nie..tapi satu je kita kena ingat,,,semua benda yang kita buat dekat dunia nie kena berbatas...jgn berlebih2an..yang penting keredhaan Allah 2 utama..yang kedua baru orang..boleh ker?hrrmm..mesti cik senah yang berfikiran idealistik, realistik..fantastik,..bombastik..feuteristik akan kater ;

mcm mana saya nak buat mcm 2..saya bekerja dengan orang ok!saya tau keredhaan Allah 2 penting..tapi xrealistik ler kalau saya xmengutamakan orang yang bekerja dengan saya!
Kalau kita xkritik..mungkin dia akan buat benda yang salah..jd seharusnya kita kritik! Begitulah pulak kate en ahmad...


hrmm..semua 2 betul..prinsip kritik 2..jgn berlebihan2an ok....kritik kamu itu perlu sesuai dengan masa n keadaan orang 2...hrmmm..bukan semua manusia dilahirkan prefct dekat dunia nie..bkn semua lahir terus pandai...tapi kalu yang xpandai..tp asyik kritik kerja orang..xnak belajar..dah ajar pun tunjuk pandai....ha mereka adalah golongan yang wajib didebush..ok!mengkritik mmg best..psl mmg sifat semulajadi manusia tuk  memanipulasikan orang nie..sentiasa cari salah orang lain..tapi kiter nie..kdg2 luper tgk diri kita..manusia tu kan dilahirkan berbeza2 dan istimewa..kenapa kita xpernah nak belajar terima orang lain seadanya?apa yang kita buat,..apa yang kita fikir..itu adalah yang terbaik ker?..xper la..saya pesan dekat diri saya...:)

Jd apa yang kita fikir xkan sama dengan apa yang orang lainkan..so terima jer kritikan tersebut..kalau rase bengkek sangat..jangn balas terus time rase bengkek 2.hrrmmm..i2 apa yang dah jd dekat saya......psl time kita marah..selalunya nafsu 2 akan melebihi akal..dan time 2 tuk kita berfikiran rasional adalah pada tahap yang sangat minimum.pergi mkn aiskrim dulu ok!lallalaa..Nak bertindak..sila fikir secara bijak..tp puas hati..lalalala.Biar apa pun sudut orang nak kritik kita..biarkan mereka mengkritik..myb mmg hobi diorang..jgn halang..nanti diorang nangis..saper nk pujuk.:P.:hrmm..kita xluak pun kena kritik..cuma hati je sakit sikit..tp kita kena selalu ingat.
CARA MENGKRITIK YANG SEBENAR ADALAH DENGAN TIDAK MENGKRITIK
hrrmm mcm mana nak buat 2?tanya cik kiah.....xsusah..tukarlah kritikan 2 kepada penambahbaikan idea yang lagi baik..guna cara lembut yang boleh diterima oleh orang 2..tapi klu dia xnak dengar..xper la..jangan marah dia ok..atau melenting xtentu psl..ok! buat aper buang masa nak menyakitkan hati anda dan hati orang lain..hdp hppy2 xboleh ker..dari sakitkan hati orang lain..baik ler anda gi mkn nasik dekat kedai pakcik mat..boleh jgk memajukan stall dier.dari anda mkn dekt starbuck :P.boleh dia hantar anak dier belajar oversea..lalalaala..xfaham lagi cara nak kritik dengan baik?nah ambik nie..heheh(saya curik dari buku motivasi okies..lallala:P)
  1. cari kebaikan terlebih dahulu sblm mengkritik..sebutkan kebaikan tersebut
  2. bila dah temui kebaikan. kritiklah dengan menggunakan nama "kita"..bukan 'kamu'
  3. jgn lupa sebut'jika' dan bagaimana-'bagaimana jika ini kita (skema ker..xlah..anda boleh ubah dlm ayat sendiri..heheh)
  4. selesai mengkritik dengan lembut, ulangi semula kebaikan tersebut o..jd disini ada 2 kebaikn dan satu kritikan
  5. jagn sekali2 mengkritik dalam keadaan marah!diulangi ok..hehehe
  6. A very angry stickguy... Pictures, Images and Photos
    kalau xboleh kritik..nak buat mcm nie dekat orang 2 terus boleh?depend ler.
    kalau 2 orang2 (orang2 dekat sawah padi 2)
     jer..absolutely..YES..why not.:P
    jgn matlamat menghalalkan cara ok:)
  7. sekiranya kritikan dapat dihindari, hindari sama sekali..
SEMUT MATI KERANA GULA, SEMUT PUN XMAU MATI KERANA CUKA..fikir2 yea







No comments:

Post a Comment

"Pokcik Kordi's Cow yg HOt!"